21v tyttärellä alkoholiongelma -kuinka puhua hänen kanssaan?

Hei,

Tytärellä on jo pidemmän aikaa ollut taipumusta päihteisiin, mutta nyt tuntuu että viimeisen kuukauden aikana päihtyminen on päivittäistä. Ei ole nyt koulussa eikä töissä ja on kovin laiskasti hakenut töitä ammattialaltaan. Kaikenlaista on ollut viime aikoina mm. putkareissu ja vastikään oli saanut omien sanojensa mukaan epileptisen kohtauksen. Ilmeisesti voi aiheutua liiallisesta alkoholinkäytöstä.

Kun tuota alkoholinkäyttöä yrittää ottaa puheeksi niin vastauksena on aina joo eli muuri on vastassa. Joskus vähättelee ja joskus vetoaa siihen että siskokin juo. Yritetty on hoitoon, mutta ei ole suostunut menemään.

Onko kellään vinkkejä miten hänen kanssaan voisi asiasta keskustella ettei heti olisi muuri vastassa? Että itse tajuaisi että hänellä on ongelma ja asialle kannattaisi tehdä jotain.

Moi! Päihdelinkissä on erilaisia testejä, ehkä nämä kysymykset voisivat saada tytön miettimään juomatapoja.

paihdelinkki.fi/fi/testit-ja … skit-audit

Onko tyttärelläsi jotain mielenterveysongelmaa taustalla? Moni käyttää alkoholia ns. itselääkityksenä masennukseen, ahdistukseen, sosiaalisten tilanteiden pelkoon…valitettavasti alkoholi myös pahentaa ja jopa aiheuttaa em. ongelmia.

Itse aloitin päihteet teini-ikäisenä ja minulla on myös 2-suuntainen mielialahäiriö, paniikkihäiriö ja epävakaan persoonallisuuden piirteitä. Addiktoidun helposti muihinkin asioihin, kuten nettiin, sokeriin, kahviin…Vasta kolmekymppisenä sain tarpeeksi järkeä päähän raitistuakseni.