2.päivä

Huomenta!
Olen ollut nyt kaksi päivää juomatta. Sitä ennen siideriä ja olutta kului päivittäin 4-15 annosta lähes kymmenen vuoden ajan. Taukoja juomiselle oli harvoin. Joskus jopa viikko, mutta ei koskaan pitempään.
Kaksi päivää kulunut nukkuessa. Mielialat matalia ja väsymys armoton. Nyt pitäisi lähteä töihin. Hyvää päivää kaikikke.
t. MsGroove

Tervetuloa joukkoon tummaan!

Tsemppiä ja iloista mieltä! Ensimmäiset 7 päivää on pahimpia, mutta paljon helpompia
kuin esimerkiksi esimerkiksi täysillä käsivarteen nipistäminen. Varpaan lyöminen
oven karmiin on myös paljon pahempaa kuin se lievä jomotus ja halu päästä dokaamaan.
Ja se menee ohitse.

Olisin voinut itse kirjoittaa tuon vielä jonkin aikaa sitten. Voin luvata, että asiat alkavat parantua päivä päivältä. Ei joka päivä ole kuitenkaan toistaan parempi. Kun katsoo viikon tai kaksi taaksepäin, alkuvaiheessa huomasin menneeni eteenpäin. Lisäksi viinanhimo vähenee ellei jopa poistu, itsetunto kohenee ja aiemman elämäntavan aiheuttama kestoketutus häviää vähä vähältä. Tänään oikeastaan naurattaa, miten on voinut ja viitsinyt pilata elämäänsä moiseen riippuvuuteen.

3.päivä
Hei! Yritin jaksaa jo aamulla ennen töihinlähtöä kirjoittaa, mutta en jaksanut. Väsymys oli armoton. En jaksanut raahautua koneelle. Hyvä, että sain kahvit keitettyä, naaman maalattua ja raahustettua töihin.
Aikomuksenani on kuitenkin kirjoittaa joka aamu, jotta voin itselleni sanoa, että eilinen meni juomatta. Josko sitten huomisaamuna jaksaisin.
Eilen töissä armoton väsymys, iltapäivästä jo kamala päänsärky siihen lisäksi. Ahdisti myös ajatus ensimmäisestä työpäivän jälkeisestä kotiinpaluusta, kun ei voinut ajaa kaupan kautta hakemaan siideriä. Perinteisiini kun on kuulunut heti työpäivän jälkeen napsauttaa siideritölkki auki ja lukea aamun hesari ennen kotitöiden aloittamista.
Vaan menihän se hesari “alas” ilman kostuketta, mitä nyt söin aika paljon. Ilta sohvannurkassa, todella turhautuneena telkkarin ohjelmatarjontaan. Päänsärky yltyi, väsymys ajoi petiin ennen klo ysiä illalla.
Yön nukuin niin ja näin, edellinen työpäivä kummitteli mielessä. Aamulla järkyttävä väsymys ja päänsärky herätessä. Kolmas selvä päivä takana.
t.groovis

Noniin, helppoo kuin heinänteko, vai mitä? :wink: Tuleva keskiviikko ja torstai mennee ihan arjen voimalla, mutta mites luulet kun tulee kaikkien “groovettajien” odottama ajankohta, eli perjantai-ilta?

4.päivä takana
Huomenta. Tänä aamuna jaksoin sentään raahautua tänne koneelle kirjaamaan eilisen selväksi päiväksi. Eilinen työpäivä oli kamaluudessaan vertaansa vailla. Ajatus tökki ja väsytti niin vietävästi.
Kotiinpaluu töistä sujui hyvin, hesarin luin kuivin suin töistä tullessani. Sitten sohvalle kökköilemään koko illaksi armottoman päänsäryn kanssa. Ilta meni buranan voimin ja aikaisin nukkumaan. Yöllä heräsin taas kovaan päänsärkyyn, kuten nyt aamullakin.
Väsymys ja päänsärky näyttävät olevan nyt se oleellisin asia elämässäni. Keskityn niiden hoitamiseen. En suunnittele mitään. Olen selvänä hetken kerrallaan, enempään ei energiat riitä.
Nyt töihin!
Neljäs selvä päivä takana
t.groovis
ps. arkkitehdille, kunnon alkoholistin tavoin en ajattele vielä kuinka selvitä perjantaista vaan ajattelen tällä hetkellä tätä keskiviikkoaamua. Tällä hetkellä olen selvä. Sen on pakko ajatuksena riittää.

Nyt sitten tuon päänsäryn selättämiseksi kehoittaisin syömään magnesiumia ja monivitamiinia + juomaan ainakin puolitoista litraa vissyä päivässä!! Lisäksi, tee niskaa jumppaavia liikkeitä aamuin-illoin. Mutta mä vähän luulen, että sun päätä särkee nestehukan vuoksi.

Niin, “tämän päivän voima” on yllättävän suuri. Jos viikon verran ajattelen olevani tänään syömättä suklaata, olen kilon kevyempi. Joten, tänään en syö suklaata. Etkä sinä juo.

5.päivä selvänä
Alkuiltaa. En jaksanut aamulla koneelle. Nukuin 10 tunnin yöunet, vain kerran kissa herätti yön aikana. Väsymys on kamala. Tänä aamuna ei kuitenkaan särkenyt päätä. Otin duuniin mukaan vesipullon, että muistan juoda tarpeeksi. Päänsärky iski kuitenkin taas iltapäivästä. Buranaa kehiin, että jaksoi koko uuvuttavan iltapäivän duunissa.
Monivitamiini + magnesium - vinkki kuulosti hyvältä. Kokeilenkin sitä, kiitos!
t.groovis

viisi päivää on hyvä, vuosikymmenen juomisen jälkeen.

Ja ne ovat ne vaikeimmat päivät. Pari viikkoa jousuin minäkin sinnittelemään suunnilleen tunti kerrallaan, muokaten ajatuksiani sitkeästi siihen että alkoholi on minulle yhdentekevä aine -ja niinpä se hiljalleen sellaiseksi muuttuikin. Mutta oli se alku totista vääntöä.

Olo helpottuu, itse asiassa päivä päivältä, vaikka sen huomaaminen ei ehkä ihan alussa helppoa ole.

Mutta, niin se vain menee, että etäisyys auttaa poisoppimisessa, ja pienetkin hetket ilman alkoholin ajattelua antavat tilaa uusille asioille -ja ne taas kasvattavat voimia, antavat lisää etäisyyttä juomiseen… kysymyksessä siis on, siinäkin, itse itseään ruokkivasta kierteestä. Positiivisesta kierteestä.

Siitä se lähtee, elämä uuteen malliin.

Voimia ja uskoa onnistumiseesi toivottelen, jatkahan kirjoittelua!

6.selvä päivä takana
Huomenta! Sama teema jatkuu…armoton väsymys ja päänsärky. Myös kiukku ja alakulo läsnä. Pelkokin siitä jo, että kuinka klaaraan kaikki ne eteeni tulevat negatiiviset tunteet, jotka olen juomalla hukuttanut jo pitkään. Silloin on pakko taas sanoa itselleen, että “hold your horses”…nyt mennään tosi hitaasti, hetki ja askel kerrallaan.
Mies metsänreunasta (loistava nikki muuten!) kirjoitit asiaa. Hesarista luin metsästä riippuvuudenhoitokeinona. Olen itsekin “nainen metsänreunasta”, jonka henkinen minä viihtyy metsässä, luonnossa ja pihalla. Kaikki piha- ja metsähommat jäivät “vain välttämättömin tehdään”-asenteen vuoksi vuosiksi tekemättä, kun olin aivan pihalla ja siiderissä. Ei moottorisahaa soitella kännipäissään eikä koskessa melota!
Raitistumisen myötä saan rakkaan harrastukseni takaisin. Harmaan päivän piristävä ajatus.
Optimistikin saa olla pitkään jatkuneen raatorealismin jälkeen. Nyt töihin!
t.groovis

Tervehdys Ms.Groove!

Aivan mahtava saavutus, onneksi olkoon! Uusi harrastus kehiin (tai vanhan elvyttäminen) on loistava ajatus, pitää miettiä itsekin.

Olen tuolla vähentäjissä, vaikka oikeiasti mielessä on (alkuun) alkoholiton vuosi ja mitä sitä sitten enää palaamaan, nähty on, miten siinä kkäy, kymmenet kerrat!

Nyt viimeinen viikon työpäivä ja tsemppi päälle.

Toivottavasti huomenna voi vaikka viisumenestystä seurata ilman keinoaineita!

Hyvä me!

PS.Minäkin aivan alkumetreillä ja masennus on raju, e h k ä pikkuhiljaa hälvenee :slight_smile:

Hellou tännekin. NM :slight_smile: kirjoitti, että pelkää tulevia. Varmasti niitä riittää, jos alkoholistista puhutaan, varsinkin alussa niitä piisaa, mutta yhtä varmasti se helpotuksen “tuska” tulee, ongelma kerrallaan kohdataan.

Itsekin olin pelkoja täynnä, kuten ongelmia ja ne oli vasta henkisiä, kun fyysiset eli velat oli maksettava myös.

En kadu, että aloin maksaa ja aloin kohdata pelkojani, sillä niissä oli se ratkaisun idea.

Voimia, rohkeutta ja avointa mieltä.

1. raitis päivä takana
    Huomenta. Töissä ankara päivä ja ketutus äärimmillään, kun kotiinlähdön aika koitti. Kaupan kautta kotiin…jostain syystä juomahylly ei edes houkutellut. Sen verran mietin kuitenkin, että jos jano tulee niin ostanpa itselleni 1,5litran light jaffan. Koko ilta kului lehteä lukiessa ja syödessä. Kuinka paljon voi yksi ihminen syödä? Ihan oli jouluinen fiilis…ensin suolaista, sitten makeaa ja sitten taas suolaista. Huh huh. Light-jaffasta jäi puolet juomatta.
    Nyt, nukuttuani taas yli yhdeksän tunnin yöunet heräsin säryttömään aamuun. :smiley: Yhtenäiset yöunet 5+4,5tuntia luksusta. :smiley: Siiderihumalaa nukkuessa yötä hajotti aina vessassa ramppaaminen ja demonien kanssa taistelu. :smiling_imp:
    Mukavaa lauantaita kaikille ja kiitos tsemppareille tuesta!
    t.groovis

Hienoa!

Siitä se maailma alkaa valkenemaan!

8.selvä päivä takana
Huomenta. Lätkätappion ja Euroviisu-huuman voi siis kokea myös selvin päin :slight_smile: . Väsymys nappasi kopin iltapäivällä tunnin päiväunien muodossa, muuten päivä lipui hissukseen. Laskeskelin mielessäni “säästäneeni” ainakin 120e viikon aikana, kun siiderit jäi kauppaan. Siispä puutarhamyymälään! 16e kesäkukkiin tuntui paljolta. Mieli teki ostaa vielä yksi rodo 9,95e, mutta sittenhän olisin jo törsännyt aivan kohtuuttomasti! Toisaalta 26 euroa siidereihin perjantai-iltaisin jo vuosien ajan ei ole tuntunut miltään. Aina on ollut rahaa sekä oikeus ostaa siiderit eikä omatuntokaan ole pahemmin kolkutellut. Mutta että ihan puutarhamyymälään lähdin törsäämään :open_mouth: ! No, toivuttuani istuttelin piharuukkuun kesäkukkia ja huomasin, että senkin voi tehdä ihan ilman siiderihuikkaa. :stuck_out_tongue:
Mukavaa sunnuntaita kaikille…ja Äitienpäivää
t.groovis

9.selvä päivä takana
Huomenta! Kokonainen viikonloppu ilman alkoholia. Selvisin hengissä. Reilun viikon juomattomuuden jälkeen olo on jo parempi, uni maittaa hyvin eikä päätä säre.
Nyt töihin. Eipä tässä muuta. :smiley:
t.groovis

Oikein erinomaista maanantaita! Huomenna sulla tulee 2 numeroinen luku, ajatteles! :smiley:

11.selvä päivä
Heips. Kiirettä näyttää pukkaavan. Aamuisin en edelleenkään jaksa nousta koneelle. Nopeasti vain kahvit naamaan ja töihin. Töissä kamalaa. Vielä kamalampaa on se, että nyt kun ei voi itse potea kaikenmaailman lieviä kankkusia (ja kantaa niistä syntitaakkaa niskassa) työpäivän aikana, alkaa selkiytymään myös kuviot, jotka duunissa mättävät.
Näitä asioita sitten pohdiskelen myös kotosalla. Muutaman työhakemuksen olen väsännyt ja lähettänyt eteenpäin. Selkeillä aivoilla syntyy kirkkaita ajatuksia mm. siitä, ettei elämässä aina tarvitse ryömiä siitä mistä aita on matalin. Vois jopa yrittää yltää omalle tasollensa…mutta se vaatiikin jo todella selkeät aivot eli raittiin elämäntavan.
Olla oman elämänsä alisuorittaja…voi tsiisus…sen voisin jo vihdoinkin lopettaa ja alkaa elää itseninäköistä elämää.
Päänsäryt ja väsymys vaivaavat edelleen ja muistuttavat siitä, että alkumetreillä tässä vasta ollaan ja tämä elämänmuutos jos mikä on haastava ja vaatii aikaa/panostusta. Hötkyillä ei voi eikä ottaa liian suuria saappaita täytettäväksi…eli ehkä tämä “suojatyöpaikka” on miulle vielä ihan omiaan, kun vasta siipisulkiani kuivailen :confused:
Huomiseen!
t.groovis

Terve MsGroove ja onnittelut!

Alisuoriutuminen omassa elämässään (lähinnä töissä) on kuin omaa kertomaani. Juodessa ei kerta kaikkiaan voi yltää parhaaseen mahdolliseen tasoonsa, olipa työ mitä tahansa. Se harmmittaa ja hävettää.

Minua nolottaa myös, kun työkaverit juttelevat esim. lukemistaan kirjoista tai katsastamistaan näyttelyistä ym. enhän minä sellaisiin kulttuuririentoihin ole “kerennyt”. Minulla kohta kaksi viikkoa täynnä ja - KYLLÄ, aioi jatkaa.

Tuskastumisen, masennuksen ja kyllästymisen aiheet alkavat oikeasti selviämään, kun ei ole enää nestepuudutusta, näin uskon.

Tsemmpiä meille ja muille!