19-vuotias peliriippuvainen

Into vedonlyöntiin alkoi jo pienenä, kun isän kanssa yhdessä lyötiin vetoja ja suosikkijoukkueeni puolesta halusin hänen aina lyövän. Vuotta ennen täysi-ikäisyyttäni pelasin hänen pelitilillään omia vetojani, voitollisesti ehkä jossain määrin, pelaaminen ei vielä ollut ongelma.
Kun täytin 18, avasin pelitilin itse. Laitoin pieniä panoksia, sillä minulla ei ollut tulonlähdettä. Silloin pelaaminen ei ollut vielä ongelma. Kun kesänä 2017 pääsin töihin, rahaa meni jonkin verran, mutta en pitänyt asiaa ongelmallisena ja rahaa riitti muihinkin menoihin. Syksyllä 2017 päästyäni töihin aloin panostamaan enemmän pelaamiseen, sillä monet lajit aloittavat kautensa syksynä. Panokset pysyivät edelleen pieninä, mutta tappiota tuli.
Nyt tänä keväänä tein voitollista vedonlyöntiä ja panokset kasvoivat, pikkuhiljaa hävisin enemmän kuin voitin ja pelasin koko kuukausipalkkani, kerroin tästä tyttöystävälleni ja hän ei ollut vihainen, kun lupasin että lopetan pelaamisen ja suljin pelitilin, minulla kuitenkin oli toinen tili, jolla aloin pelaamaan melkein heti saatuani palkan, en kertonut tästä tyttöystävälleni ja se kadutti minua. Hetken aikaa olin omillani, mutta kokoajan oli tunne, että on pakko voittaa hävityt rahat, ja vähitellen koko tili oli pelattu. Kerroin vaikeasti asiasta tyttöystävälle, joka suuttui sillä valehtelin lopettamisesta. Saimme kuitenkin sovittua, että lopetan pelaamisen ja haen siihen apua. En ole velkaantunut, sillä asun vielä kotona, mutta ymmärrän asian, että minun täytyy lopettaa pelaaminen, sillä muutto omaan kotiin tulee ennen pitkään aiheelliseksi, ja joudun itse kustantamaan asumiseni ja syömiseni. Jos en pääse riippuvaisuudesta irti, otan todennäköisesti lainoja kavereilta ja pyrin voittamaan lainoilla rahaa. Olen nyt jonkun aikaa rahaton kunnes palkkapäiväni koittaa. Olen päättänyt lopettaa vedonlyönnin tähän paikkaan. Olen sulkenut kaikki tilit, joten pelaaminen internetissä ei ole mahdollista. Kaupassa vedonlyöntipisteet eivät minua vedä puoleensa, eikä sen enempää pelikoneetkaan.
Haen apua ensimmäistä kertaa, joten haluaisin saada muilta lopettaneilta vinkkejä ja kuulla omia kertomuksia.

Moikka!

Ajattelin kun kukaan ei ole kirjoittanut niin tähän rustata. Olenko lopettanu vai en? En ainakaan halua enään pelata. Kuukausi on jo mennyt rikki ja aiempi kertoja on ollut useamman kuukauden ilman retkahdusta. Vaikeinta on täyttää se tyhjä kolo, mistä on tottunut hakemaan jännitystä ja tekemistä kun on tylsää esim. kotona.

Olet havahtumassa hyvään aikaan ja toivottavasti löydät keinoja. Eniten se vaatii halua lopettaa ja kykyä oppia tuntemaan ne hetket kun alat suunnitelemaan pelaamista. Se tapahtuu kuitekin yleensä jo ennen kuin itse tapahtuma alkaa. Pelaamisella onnistuu sulkemaan helposti kaikki muut haaveet ympäriltään ja lopuksi sieltä löytyy vaan iso suo. Sen jälkeen nee haaveet alkaa tuntua aika kaukaisilta, mutta koskaan ei kannata luovuttaa.

Toivottavasti muiltakin tulee jotain vinkkejä. Mitenkä sulla on muuten nyt mennyt kirjoittamisen jälkeen?

Kiitoksia vastauksesta jeikou, olen nyt noin viikon verran ollut pelaamatta, eikä ole isompia vieroitusoireita ilmennyt. Jälkeenpäin tuloksia katsonneena on vain hymyilyttänyt, kun ei ole vetoja lyötynä ja ei tarvitse alottaa päivää tappio niskassa. Olen myös löytänyt muuta tekemistä pelaamisen tilalle, joten lähes unohtanut pelaamisen. Eikä kokoajan tarvitse miettiä, että ei saa pelaa, ei saa pelaa. Uskon että pystyn jatkamaan pelaamatta ja aloittaa puhtaalta pöydältä.

Olet oikeilla jäljillä, nimenomaan se tekemisen täyttäminen muulla tekemisellä on tärkein ja sitä kautta myös ajatukset peleistä vähenee. Hienoa kuulla että olet ollut pelaamatta ja toivon että jatkat myös samoin. Vaikutat fiksulta kaverilta ja olet hyvissä ajoin ymmärtänyt pelaamisen tuottavan ongelmia luonteellesi, joten teet luultavasti nyht parhaimpia päätöksiäsi. Toivotan tsemppiä ja kirjoittele jatkossakin jos jokin mietityttää tai muuten vaan kuulumisiasi. :smiley:

En tiiä ootko vielä käynyt täällä lukemassa, mutta miten sinulla on sujunut pelaamottumuus? :slight_smile: