13 vuotta Ganjaa päivittäin, ei röökiä, ei muita päihteitä

Moro. Eka postaus täällä. Toivottavasti tää poikii jotain hedelmällistä ittelle ja muille. :slight_smile:

Kirjoitan siksi, että en ole löytänyt samanlaisella käyttöprofiililla eläneitä pössypäitä, joiden kanssa olis voinut vertailla kokemuksia. Ja toiseksi sen takia, että haluaisin löytää faktaa siitä, kuinka oma käyttöni on vaikuttanut, ja vaikuttaa tälläkin hetkellä omaan fysiikkaani ja terveyteeni.

Eli viinaa ei kulu, eikä liioin bissee tai muutenkaan alkoholia. Joskus harvoin tulee muutama juotua, mutta six pack alkaa olee jo jurrimeininkiä, ja sellaista kulutusta harvoin tapahtuu omalla kohdallani. Tolet on mulla luonnostaan tosi alhaiset kaikille substansseille ja oon vielä erityisen herkkä havaitsemaan muutoksia omassa olotilassani ja tuntemuksissani. Ainiin. Ikää on about 40, ja käyttö alkoi vasta 25 vuotiaana, eikä tietenkään ollu heti päivittäistä.

En polta röökiä, en pidä siitä, ja jos nyt satunnaisesti olen jointin seassa röökiä polttanut, niin siihen yhteen jointtiin on mennyt maksimissaan 1/20 osa normaali tupakasta, ja sekin saa mut voimaan pahoin, jonka takia 9 vuotta tuosta 10 vuodesta meni niin, että jätin väliin jos oli röökiä seassa, ja väsäsin itselleni miniminimini-jointin. Hampussa kerta-annokseni on edelleen n 0,1-0,2g. Vuosia poltin vain raakiksia, jolloin kerta-annos oli sellainen puolikkaan rusinan kokoinen pala. Eikä jäänyt vajaaks, kun kukkaa poltti. Tolejen noustessa frekvenssi lisääntyi (välillä useita kertoja päivässä, aamusta iltaan), mutta sitten tuli aina pidettyy joku lyhyt tauko, syystä tai toisesta, jolloin tolet palautui. Pitkään noita minihittejä tuli imettyä sellasesta mini-Martikaisesta, joka oli perkeleen ärtsyä kurkulle. Sitten löysin Volcanon, joka jeesas ja hämmens. Oli hankalaa suhteuttaa annostusta, kun eri lämpötiloissa tuntui irtoovan eri tyyppiset kannabinoidit yms, ja high, vaikka samaa kukkaa höyrytteli. No tolet edelleen varsin alhaiset. Ai niin, pisin tauko 10 vuoden aikana on ollu n 3kk, ja joitain 1 kuukauden taukoja, ja sitte sellasia viikon parin taukoja on ollut useampia. Vapottelun myötä huomas kuinka suuri osa siitä poltetusta highsta on häkä, terva, yms palamistuotteisiin sidonnaista hapenpuutetta yms. Rööki tosiaan vetää ihan levyksi, ja pilaa koko homman omalla kohdallani.

Haluan olla terve, haluan korkeaa suorituskykyä, haluan olla tasapainossa henkisesti sekä fyysisesti. Kannabis ei ole optimaalinen kumppani, kun halajaa henkistä tasapainoa, ja kirkkautta, mutta päivittäin oikein annosteltuna, olen saanut siitä apua joihinkin asioihin elämässäni, jonka takia siihen sitten tykästyinkin ja jäin koukkuun. Lopettamista seuraaa 3 päivän nitkut; kylmä-kuuma-vaihtelutuntemuksia ja alakuloisuutta. Kaikki maailman epäkohdat korostuu mielessä, ja silloin onki yleensä parasta urheilla paljon, saunoa reippahasti yms. Sitte kuluu pari viikkoa, ja sen jälkeen ei tee enää yleensä mieli lainkaan. Ja ei edes halua altistua sille enää, kun on sellainen hurmos selväpäisyydestä ja elinvoimaisuudesta. No, sitte tulee lipsahdus, ja löydän itseni samasta junasta vuosi toisensa jälkeen.

Herkkänä tyyppinä, huomaan hampun vaikutukset aineenvaihdunnassani; vatsan toiminta muuttuu ja untentarve lisääntyy, vireystila laskee. + kaikki kognitiiviset.

En osaa sanoa, onko kysymys ylikorostuneesta itsetarkkailusta, ylikorostuneesta tuntemuksesta ja “confirmation bias:ista”, kun minusta tuntuu että immuniteettini on hiljalleen mennyt huonommaksi ja huonommaksi. Se saakin minut kirjoittamaan tätä nyt. En halua sairastella. En halua uhrata terveyttäni.

Arvostaisin valtavasti, jos joku asiaa minua enemmän tutkinut, ja tunteva, osais jakaa jotain faktaa tällaisista terveysvaikutuksista, jotka olisivat sovellettavissa minunkin käyttöprofiilin omaavalle. :exclamation: :neutral_face:

Tervetuloa plinkkiin Balancer!

Minä uskon että sille on syynsä, että ylipäätään kirjoitat tuntemuksistasi johonkin palstalle. Kuvaamasi ongelmat ovat hyvin tyypillisiä enemmän hittiä imeneille. Nyt pitäisi nähdäkseni vain selvittää miten juuri sinä voisit estää tuon mainitsemasi lipsahduksen syntymisen? Ottaako paja sinulta enemmän kuin antaa? Jos asia on näin niin fiksuinta olisi varmasti laittaa se volkkari myyntiin…

Sinun housuissasi ottaisin myös yhteyttä johokin lekuriin (esim. A-klinikka tai jokin yksityinen psykiatrinen erikoislekuri tai yksityinen erikoispäihdelekuri) jonka avulla voisit kyetä etsimään keinoja välttää se lipsahdus ja voisit elää haluamaasi elämää, kuuluu se hamppu nyt sitten siihen tai ei…

Kiitos SoiKannel, toivoinkin sun ilmaantuvan keskusteluun.

Minulla on hyvin selkee kuva kyllä omista aiheuttajista, ja olen prosessoinut asioita vuosia myös eri ammattilaisten kanssa. En tosin päihderiippuvuuksiin erikoistuneiden klinikoiden parissa, mutta kuitenkin. Olen käynyt muutaman kerran NA-ryhmässä, mutta en tuntenut paikkaa omakseni, vaikkakin koin siellä olevan myös paljon positiivisia asioita. Erityisesti kristinuskonnollisuus on todella luotaantyöntävää omalle kohdalle. Henkisyyttä ja itsetutkiskelua arvostan, mutta instiuutioiden levittämää veronkeruujärjestelmää en. (offtopic)

Luottamus hoitokoneistoon ja heidän ammattilaisten osaavuuteen on myös aika alhainen omalla kohdallani. (Asiaa ei helpota se, että käyttöprofiilini on marginaaliryhmässään monelle melko tuntematonta, ja alhaisesti edustettua.) Erityisesti en pidä siitä, että joku minulle tuntematon ihminen voi lähes täysin ilman seuraamusvastuuta viedä itsemääräämisoikeuteni, vaikka yksin sen takia, ettei ymmärrä äidinkieltäni Suomea. (sain kokea aikanaan melkoista keskiaikaista noitavainomentaliteettia yhdeltä mamu psykiatrilta, joka lähetti M1 lähetteellä Auroraan, kun itse kokoonkutsumieni läheisieni kanssa avoimesti keskustellessa ko henkilöltä meni ilmeisesti ohi 95% siitä mitä sanoin. Onneksi Auroran päivystyksessä oli asiantuntevampaa porukkaa joka ihmetteli lähetettä, ja sitä että mut sai ko lähetteestä huolimatta tuoda sukulaiset paikalle, ja sitä että heidän mielestään minulla ei ollut mitään asiaa ko paikkaan. No Aurorassa päätöksen tekevä lekuri sitten toivotti hyvää jatkoa ja totesi ettei minulla ole mitään tarvetta olla siellä.) Näistä huolimatta, en viittaa kintaalla neuvosi suuntaan, vaan jatkan työtä itseni kanssa. Ammattiavun kanssa ja ilman.

Toki minulla on myös tämä mainitsemani syy kirjoittaa; etsin parempaa elämänlaatua. Tiedostan rutkasti asiaan vaikuttavia taustatekijöitä, eikä tää tanssi ole minulle uusi. Mutta täältä etsin tietoa fyysiseen puoleen; minua kiinnostaisi erityisesti kuulla näkemyksiä siihen mitä pitkäaikainen thc:lle altistuminen minulle tekee. Tunnetaanko thc:lle altistumisen vaikutuksia immuniteetille? jne yms,…

Tuosta lipsahduksesta vielä; se on kohdallani pitkän tauon jälkeen riippuvuuden unohtamista ja aliarvioimista. Päihteettömään elämään rutinoitumista ja kyvyttömyyttä täyttää ganjan jättämä aukko yhtä runsaalla määrällä meditaatiota, hiljentymistä ja rentoutumista jne.

Ymmärrän harvinaisen hyvin suhtautumisesi NA-ryhmiin ja varsinaisiin hoitaviin tahoihin. On hämmästyttävää miten pihalla jopa jotkut lääketieteen ammattilaisetkin ovat näistä hamppuasioista. Aivan hyvin on mahdollista, että psykiatrisi piti sinua “psykoottisena” koska hänen oma näkemyksensä hampusta propagandan vuoksi on päinvastainen sinuun verrattuna sekä tiedot jostain kivikaudelta. Olen tavannut itse jopa yksityisen erikoislääkärin/lääketieteen tohtorin joka piti lääkekannabista samana asiana kun katulätkää ja vertasi lääkekannabiksen mahdollisia lääketieteellisiä hyötyjä henkiparannukseen sekä piti minun isoja cannatolejani täysin samana asiana kun jos juoppo kykenee 3promillen kännissä olemaan näennäisesti selvinpäin :mrgreen: Halusi lopettaa kanssani keskustelun jo 20min jälkeen vaikka aivan hyvin tiesi itsekkin minun varanneen 1.5h ajan.

Kyllähän jatkuvalla thc-altistuksella voi olla joitain erilaisia haittavaikutuksia fyysisestikkin. Kannabis vaikuttaa myös immuniteettiin hyvin yksilöllisesti ja helvetin monimutkaisten mekanismien kautta joita ei ilmeisesti kaikkia vielä edes tunneta siksipä se auttaakin esim. joihinkin kummallisiin autoimmuunisairauksiin sun muihin… Tärkeää on syödä terveellisesti (luonnollisesti), liikkua sopivasti ja käyttää mahdollisuuksien mukaan myös cbd-painotteisia lajikkeita mikäli tarkoitus johon hamppua käytetään ei sitä estä.

Jos lipsahduksen ydinongelma on siinä, että riippuvuus unohdetaan ja sitä aletaan vähättelemään niin itse lähtisin ratkomaan tätä ongelmaa sitä kautta, että pyrkisin löytämään syyt siihen miksi näin käy ja vaikuttamaan niihin. Harvemmin ihminen käyttää jatkuvasti vastoin omaa tahtoa jotakin luonnosta löytyvää kasvia ilman, että siellä omien korvien välissä on jonkinlainen “solmu”. Sitäpaitsi koska kannabiksessa on myös psykedeelisiä ominaisuuksia se kyllä alkaa usein ennemmin tai myöhemmin ilmotteleen selväjärkiselle käyttäjälleen ollaanko sitä oikealla vai väärällä polulla ja millaiseksi se suhde siihen kasviin kannattaisikaan muodostaa… Ei niitä välejä aina tarvitse laittaa kokonaan poikki kunhan nyt tsekkaa ne omat vaikuttimet, motiivit, haitat/hyödyt-suhteen ja mahdollisesti vähentää käyttöä tai tauottaa…

Näin varmasti onkin. Lisäksi M1 = pakkohoitolähete poliisisaattueessa, on ympäristölleen vaarallisille seinähulluille. Ja tosiaan kyseessä oli siis läheisten sukulaisteni kanssa rauhallinen jutusteluhetki, jonne ko spede oli kutsuttu ammattilaisena paikalle. :open_mouth:

Omalla kohdalla selvänä oleminen vie minulta pois stressinpurkumekanismin, jolle olen ehdollistunut. Myös jotkin perityt vittumaiset käyttäytymismallit omilta vanhemmiltani puskee tällaisina hetkinä voimakkaammin läpi. On vaikeampi sietää epäkohtia, epäloogisuutta yms ympärillään, erityisesti vaimon suunnalta. (joka ei itse polttele, eikä liioin pidä minun polttelustani, joskaan hän ei kykene erottamaan milloin olen käyttänyt ja milloin en. on nimittäin tullut testattua sokkokokein tässä vuosien varrella.)

Nyt toista päivää ilman, en huomaa juuri mitään muutosta olotilassani. (flunssa vetää kyllä terän muutenkin)
Ikävä kyllä, laittomuus ja sitä kautta paska saatavuus ja laatukontrolli tekee vaikeammaksi sellaisen täsmäkäytön, mitä itse tavoittelen. (en ole koskaan ollut päihteiden kanssa sekahakuinen, vaan päinvastoin. Todella harvoin tekee mieli “humaltua” tai olla “pöllyissä” viihdemielessä. about alle 1x per 3kk)

Altistuneena on helpompi saada etäisyyttä esim riitaisiin tunnetiloihin, ja asettua riitaisuudesta sivuun. Ei tosin aina.

Mutta kaikenkaikkiaan en haluais, että normaaliolotila on substanssiriippuvainen. (vaikka joudunhan mä kyllä tasoittamaan tunne-elämänvaihteluita syömällä ruokaakin säännöllisesti… jos en niin verensokerin vaihtelut vetää kyllä tunnelman aika nihkeeksi. ) plääh.

:laughing: Kuulostaa ihan mun lopettamisilta. Ja tässä sitä taas ollaan lopettamassa. Mä kyllä käytän myös alkoholia ja tupakkaa, joten en voi sanoa miten ganja vaikuttaa mun fyysiseen terveyteen. Mielenterveyteen se vaikuttaa hyvin negatiivisesti. Se lisää masennusta ja itseinhoa, vaikka ne ovat juuri ne asiat joita sillä yritän korjata.

Ois kyl mielenkiintosta kuulla vaikuttaako kannabis jollain tavalla imuniteettiin. Ite oon ny 3 vuotta ollu päivittäinen käyttäjä, taukoillen aina silloin tällöin ja pisimmillään 4,5 viikon ajan. Mielestäni oon ollut enemmän kipeenä ja energiatasot ollut alhaisemmat kun ennen päivittäistä käyttöä. Siihen kyl varmaan vaikuttaa moni muukin asia.

Hei! Olen myös pidemmän linjan harrastaja, enkä aio tässäkään kirjoituksessa leikkiä olevani muuta kuin täysin puolueellinen!

Mutta, kun törmää tällaiseen asialliseen keskusteluun, pakko lähteä matkaan.

Ensinnäki, miten vitussa sinun kaltainen ihminen ( selkeästi artikuloiva, pohdiskeleva ja ihan selkeä tolkun mies/nainen) voi edes kyseenalaistaa omia tekosiaan?

Jos kärsit pidemmän ajan käytön jälkeen kuumeilua, meni mieli ensimmäisenä siihen pajariin?
Heitän ilmoille hullun idean : OLET VANHENTUMASSA? 40 - vuotta maata tallustanut keho ei vaan ole sama asia ku se 25 vuotta samaa tehny :open_mouth:

Ja sitte tullee seuraava kommentoija (taas kerran aivan tajuttoman asiallisesti), ja heittää lisää löylyä kiukaalle.

Kannabis ku laillistuu, toivon todella, että sitä myydään ihmisille varoitusleimalla : “Ei sovellu heikkoselkäiselle, empiville tai alakuloisille ihmisille”

papa bless ; ehkä joskus me kannabiksesta hyödyt saavat eivät kärsi heikon itsetunnon omaavien kansalaisten valituksesta. Enkä halua sytyttää nettisotia, vaan ilmaista turhautumista oman lempipäihteen laittomuudesta!

-Loinen, yli 21-vuotiaiden turvallisen päihteidenkäytön puolesta kirjotteleva luupää.