12 + 7 kysymystä

Kun ihmiset välillä pohtii, että pitäisikö lopettaa vai ei, niin tässä on yhden instanssin kysymyslista pohtimista auttamaan. Listan laatijat ovat sitä mieltä, että mikäli vastaa kyllä useampaan kuin neljään kysymykseen, niin on syytä vakavastin harkita kokonaan lopettamista. Millä konstilla on sitten jokaisen oma asia. Omalla kohdallani kyllä täyttyi aikanaan kaikki kohdat.

12 Kysymystä

1. Oletko koskaan yrittänyt lopettaa juomista viikoksi, mutta päässyt vain pariin päivään?

2. Toivotko, että ihmiset huolehtisivat omista asioistaan ja lakkaisivat neuvomasta sinua juomisen suhteen?

3. Oletko koskaan vaihtanut juomasta toiseen siinä toivossa, että se estäisi sinua juopumasta?

4. Oletko viimeksi kuluneen vuoden aikana ottanut aamuryyppyä?

5. Oletko kateellinen ihmisille, jotka voivat juoda joutumatta vaikeuksiin?

6. Onko sinulla ollut vaikeuksia juomisen takia viimeksi kuluneen puolen vuoden aikana?

7. Onko juomisesi aiheuttanut vaikeuksia kotona?

8. Oletko koskaan yrittänyt saada ylimääräistä ryyppyä tilaisuuksissa, joissa ei ole tarjottu kylliksi sinulle?

9. Sanoitko itsellesi, että voit lopettaa juomisen milloin vain haluat, vaikka tulet jatkuvasti humalaan silloin kun et ole aikonut?

10. Oletko menettänyt työpäiviä juomisen vuoksi?

11. Onko sinulla ollut muistinmenetyksiä.

12. Oletko milloinkaan tuntenut, että elämäsi saattaisin olla parempi ellet joisi?

Näihin kysymyksiin törmäsin vasta tänään ja niitä on hyvä pohtia ihan jokaisen oli sitten juomatta tai joi.

Ainoa mihin selkeästi ja välittömästi vastasin oli kohta 4. Suurin virheeni oli alkaa juomaan kun olin jo neljä vuotta ollut juomatta ja elämä oli todella hymyillyt.

Seitsemän kysymystä

1. Mitä muuttaisit elämässäsi jos sinulle kerrottaisiin että tulet kuolemaan kymmenessä vuodessa? Valtava kysymys!

2. Mitä neuvoja antaisit vastasyntyneelle lapselle?

3. Jos se ei riippuisi kalenterista, minkä ikäiseksi sanoisit itsesi tällä hetkellä?

4. Mikä oli elämäsi suurin virhe ja miten ratkaisit sen?

5. Mitä haluaisit tehdä, muttet tee koska pelkäät tulevasi tuomituksi?

6. Mitkä ovat ne 5 asiaa jotka olet tehnyt tänä vuonna ja jotka tulet muistamaan koko loppuelämäsi?

7. Mikä työ antaisi sinulle täydellisen onnellisuuden? Jos se ei ole se mikä sinulla on nyt, miksi ei?

^ Hyviä kysymyksiä. Nuo 12 ekaa ovat tuttuja, ja ne taitaa olla jostain alkoholiriippuvuutta tms. mittaavasta testistä. Olen noihin joskus aikoinaan vastannutkin, ja ainakin jossain vaiheessa elämää kaikkiin on sopinut kyllä-vastaus. Ei nyt enää nykyisin onneksi.

Nuo 7 seuraavaa kysymystä on ihan uusia minulle, ja paneudunkin nyt niihin.

1. Mitä muuttaisit elämässäsi jos sinulle kerrottaisiin että tulet kuolemaan kymmenessä vuodessa?

En kai muuttaisi mitään. Elämään voi ehkä muutenkin suhtautua niin, ettei se kestä ikuisesti. Jos olisi tosi paljon rahaa, voisi vaikka matkustella paikoissa missä ei ole vielä käynyt, tai käydä vaikka katsomassa ne tutut paikat maailmalla joihin liittyy rakkaita muistoja (esim. Goa). Muuten elämässä ei muuttaisi mitään, vaan toimisi niin kuin muutenkin: tekisi vain mieluisia asioita.

Sinä olet arvokas ihminen, ja niin on kaikki muutkin. Elämä on arvokasta kaikessa monimuotoisuudessaan.
Sinä pystyt elämäsi aikana vaikuttamaan siihen, millainen maailma on. Ole ihmisiksi.

3. Jos se ei riippuisi kalenterista, minkä ikäiseksi sanoisit itsesi tällä hetkellä?

Olen juuri nippa nappa selvinnyt erittäin vaikeasta murrosiästä, alkanut kasvaa aikuiseksi ja saanut opintoja valmiiksi. joten sanotaan vaikka 28. :smiley: Olenhan valmistunut korkeakoulusta juuri 5 vuotta sitten.

Bändi- ja musiikkihommia ei olisi pitänyt hoitaa niin huolimattomasti ja perse edellä (tai olalla) silloin aikoinaan, kun rauta oli kuuma. Olisi pitänyt olla kunnianhimoisempi, järkevämpi, treenata enemmän ja olla tavoitteellisempi. Tsänssejä olisi sillä tavoin ollut vähän isommillekin lavoille ja vähän isompaankin levymyyntiin, kuin mihin päästiin.
Ratkaisuna oli ehkä, että jossain vaiheessa kaikki keikat alkoi olla jatkuvasti aika hyviä. Rutiinikin toki kehittyi vuosien mittaan. Viimeinen levy oli ihan hyvä, mutta siinäkin ois voinut studiossa tehdä monta asiaa toisin.

Sellaista asiaa ei kyllä ole. Jos haluan tehdä jotain, niin yritän tehdä sen. Eikä minulla sellaisia mielitekoja oikeastaan ole, mistä voisikaan tulla tuomituksi.

6. Mitkä ovat ne 5 asiaa jotka olet tehnyt tänä vuonna ja jotka tulet muistamaan koko loppuelämäsi?

Tämä on yllättävän vaikea, koska vuosi 2020 ei ole itselläni vielä ollut kovin tapahtumarikas. Olen saanut kasaan kaksi romaanikäsikirjoitusta: ekan maaliskuussa ja toisen ihan muutama päivä sitten. Jos ne olisi kaksi ekaa asiaa tältä vuodelta, kolmatta onkin jo vaikeampi sanoa. Koronakevät kun supisti ja perui monenlaisia suunnitelmia. Ehkä se ennätysmäisen runsas kotona nyhjääminen kevään aikana on kolmas asia. Vuoden alussa olin yleisön edessä haastateltavana eräässä kirjastossa, se olkoon neljäs asia. Viides olkoon vaikka, että osallistuin eräälle maksulliselle kirjoituskurssille. Se tosin alkoi jo viime vuonna, mutta tuli loppuun tänä kesänä.

7. Mikä työ antaisi sinulle täydellisen onnellisuuden? Jos se ei ole se mikä sinulla on nyt, miksi ei?

Kirjailijan työ sillä tavalla että sillä tienaisi elantonsa, ilman että tarvitsee olla hakevinaan muita töitä ja nostaa työttömyysrahaa.

Olipas kysely, jossa sai pohtia ihan tosissaan.

Totta nämä seitsemän vaatii pohtimista ja tuo 5 oli hankala kun ei ollut kuin tämä Koronavirus ja sen vaatimat jutut. Sen kyllä varmaan muistaa. Ajattelinkin, että listaan koko elämän ajalta.

Näitä olisi kyllä hyvä ihmisten pohtia, koska jos ei selkeästi tiedä tavoitteitaan niin harvemmin niihin sattumalta päätyy.

1. Mitä muuttaisit elämässäsi jos sinulle kerrottaisiin että tulet kuolemaan kymmenessä vuodessa?

Vuosikymmen tuntuu ihan sopivalta peliajalta, ei mulla ole mitään “sitten joskus”-haave-elämää. Muutamia luonnonihmeitä varmaan yrittäisin vielä bongata, ja muuten viihdyttää itteäni.

Valitse taistelusi.

Elän ja näytän kuin eläkeläinen, ajattelen kuin pahainen penikka. Kakskyt tai kuuskyt.

Een osaa heittää mitään yhtä isos asiaa. Annan erheiden korjaantua/unohtua odottamalla, että pöly laskeutuu, ja jatkamalla sitten niinkuin mitään ei olis koskaan tapahtunutkaan.

Jos epäilen mielipiteeni olevan epäsuosittu tai -korrekti, en niitä yleensä ilmaise.

Näin ritariperhosen.

Sain töitä tiskin alta vanhoilla näytöillä.

Överi tee-se-itse juhannusseppele

Alkukesäinen sammakkoretki.

Ompelin vetoketjun.

Ei mua duunaaminen kiinnosta kuin keinona rahoittaa muuta elämää.